torsdag 2 juli 2009

Den snattande 5-åringen....

Ja men hur ska detta sluta????

I tisdags tog jag med mej kidsen till den stora staden Östersund... *hmfff*
Tydligen har Mamman i denna familj varit så klipsk att hon har gett bort dotterns bikini å baddräkten som hon hade förra året fick en alldeles för djup urringning för att det skulle vara acceptabelt....
Så in på staden å göra en massa REA-fynd på H&M!!!!!

Efter det ville dottern att vi skulle gå in på Syssla/Panduro för att se efter en viss sorts pärlor...
Sagt å gjort!
Jag tycker att det är viktigt att vi, alltså jag och barnen, kan gå in i en affär för att "bara titta inte köpa"....
Har minst lika svårt som barnen när det kommer till att inte köpa...
Eller NEJ! Tydligen inte!!!!
Sonen vinner denna tävling!

Åter till Syssla....
Glada i hågen knatar vi tre in i butiken, kollar på en massa pärlor i olika färger, formar, material..
Sonen tar fram en liten burk med svarta träkulor som han vill ha.
"Nej men hjärtat idag ska vi bara titta", säger jag å känner mej nästan lite stolt över att mina barn faktiskt klarar detta bättre än mej.... Jo pyttsan!!!

Ut ur butiken går vi i samlad trupp för att göra ett snabbt besök hos Mannen i vår butik.
Väl där räcker mej sonen denna burk med svarta träpärlor!!!!!!!!
"Här Mamma", säger han då han blir upptagen med något annat!
"Vaddå här?!", säger jag! "Vi köpte ju ingenting på Syssla!!!"
"Nej just det", säger sonen med ett leende!
Men va faan!!!!
Här har jag stolt som en tupp/höna om man vill det gått omkring i butiken för att enbart "titta" å så går jag där ifrån med en SNATTANDE 5-ÅRING!!!!!

Med bestämda steg å en liten killes hand i min styrde jag riktningen tillbaka till Syssla, gick förbi en uteplats för kinaätande människor samt förbi en ute servering under buller å brak!
Väl i butiken förklarade jag att denna lilla burk av en händelse råkat följa med oss ut, sonen fick klämma fram ett litet trumpet "Föööörlååååt" med darrande underläpp.
Tjejen i kassan förstod direkt vad det var frågan om å gjorde ingen affär av det!

Väl ute ur butiken blev sonen tillika min lilla tjuv skit arg på MEJ???!!!!
För att jag hade tvingat honom att gå tillbaka med pärlorna å att jag hade tvingat honom att säga förlåt!
Men ursäkta mej för faan!!!! (hade jag god lust att säga men gick ner på knä för att få ögonkontakt å förklara att det är stöld att göra så)

Åter förbi ute serveringarna där det satt en kvinna i 50-60 års ålderns som hade sett detta å när sonen bestämt la armarna omkring sej som en syo-konsulent som sitter å kramar sej själv å sa att jag var helt korkad i pannan ja då brast det för henne!
Ut flög det som var i munnen.... En halväten macka, sonen blev om möjligt än mer förnärmad, kvinnan bad så hemskt mycket om ursäkt å jag lyckades faktiskt le åt det hela!

Såååå vart ska detta sluta?
Vad är straffskalan för en 5-åring, eller är det jag som Mamma som åker på det???
Hmmm....
Hoppas dom inte har övervakningskameror på Syssla...

Mu för nu ;)

6 kommentarer:

Angelica sa...

Förlåt, men jag bara skrattar! Inget illa ment, men hjälp vad gör man :D Han har nog fattat vinken att det inte går för sig att snatta nu ;D Kanske behövs det inget annat!

Hoppas att du har en ljuvlig "snattfri" dag!

Tusen kramar

Angelica

Brunkullan sa...

Ja du;)
Been there, done that!

Jonte tog tuggummi på macken som 3-åring. Men det upptäckte jag redan utanför, så han fick gå in och skämmas och be om ursäkt!! Pinsamt ändå tycker jag!

Sen var det en annan historia om "snatteri"...
Min käre äldste son, var bara dryga året när jag råkade ut för detta. Glad i hågen knatar jag runt på barnavdelningen på HM med barnvagnen framför mig.
Jag hade sittdelen vänd från mig, och Tobbe satt och jollrade på.

När jag betalt det jag skulle, och vandrade ovetandes ut genom dörrarna, hugger någon tag i mig!!
Det är en civilklädd ordningsvakt som sträcker fram ett leg, och säger med myndig stämma:
- Jag tror minnsan att ni fick med er obetalda varor!

Jag trodde jag skulle dö! Och förstod inget. Skrämt börjar jag kolla i påsen jag hade för att se om det låg nått mer där...
Men då börjar vakten småskratta och säger:
- Ja, det var inte DU som tog nått...
Och sen pekar han på Tobbe.
Då ser jag att den lilla boven sitter där och tuggar glatt på prislappen till en mössa (eller om det var strumpor...?). Jag har inte sett nått när han tog den. Förmodligen ur någon av de där fyndlådorna vid kassan medan jag betalade!

Men vakten flinade bara och sa att han sett allt hela tiden där inne, men de får inte ingripa förren man är utanför dörren...

Jag tyckte ändå att HELA gågatan glodde på just mig! Tur att ingen lär ha vetat att killen var vakt eftersom han var civilklädd;)

Susanne

Inas sa...

Hej Du!
Ja, dessa små liv... De kan göra en tokig samtidigt är de underbara, ja det är verkligen en balansgång... Ha en bra dag i morgon och lycka till med sonen. Sköt om dig, goa kramar Ina

En helt vanlig familj... Eller?? sa...

Men vilken söt kille, förlåt, men det var ju faktiskt en härlig berättelse, den lär följa honom tills han dör. Bästa straffet är nog just det. Påminna om hur pinsamt det är att snatta ochpåminna om mackan som flög ut ur munnen på kvinnan... Det räcker nog gott och väl i ett antal år framöver.. Ha det gott

Kram Mia

Anonym sa...

Skogsnuvan: Bra gjort av dig. Han glömmer nog inte det i första taget och det blev nog en bra läxa

Marie//Tekla Maräng sa...

Tycker att din straff skala för den lilla 5-åriga tjuven var bra. Det där lär han inte glömma i första taget och han fattade garanterat din vink.
Ha det gott med dina goa ungar.
Kram Marie