tisdag 24 april 2012

När okunskapen får ett ansikte och igår var det mitt...

Att jag är oteknisk det är inget nytt under solen men att jag är sååå oteknisk som jag bevisligen är det hade jag ingen aning om... Det är nästa så att jag skäms...
Kanske ska försöka förklara mig lite...
För en himla massa år sedan jobbade jag på Bilprovningen i Sthlm, har en pappa som har jobbat på samma station i hela mitt liv så jag är väl mer eller mindre uppväxt på hans jobb och jobbade även där ett par år.
Jag har alltid haft ett motorintresse och jag tror att detta kan vara en orsak till varför, har pratat bilar vid varje middag under min uppväxt och så.
När jag väl stod där och jobbade kunde jag stundtals bli väldigt förvånad över vilken otrolig okunskap som människor hade rörande sina bilar...
Ett förtydligande exempel: Jag står och ska ta betalt för en besiktning och frågar kvinnan framför mig vad hon har för regnr på sin bil...
Kvinnan: "Regnr????"
Jag: "Ja vad har ni för registeringsnummer på bilen?"
Kvinnan: "Ehh.... Vart hittar jag det?"
Jag: "Ehh... Jo du vet registreringsskylten som sitter på bilen... Det är tre bokstäver och tre siffror..."
Kvinnan: "Nej det har jag inte en aning om"
Jag: "Men vad har ni för märke på bilen då?" (Tänkte kolla ut genom fönstret för att se om jag såg regplåten från där jag stod)
Kvinnan: "En grå"...........
Hmm.... Kvinnan fick med sig penna och papper för att gå ut och skriva upp registreringsnumret och när hon kommer in är hon jätte jätte glad och utbrister följande:
Kvinnan: " Jag har XXX-XXX som registreringsnummer på bilen och vet du?! Det stod samma sak på skylten bak på bilen, det var väl bra?!"
Jag: "Men det var ju jätte bra, precis som det ska vara då"...............................................

Alltså där handlade det bara att bita sig i läppen och INTE titta på min kollega som stod brevid mig och hade tappat hakan ner i golvet och inte riktigt visste vart han skulle ta vägen....
Å detta är inte det enda exemplet jag skulle kunna ta men nu råkar det vara så att jag igår hamnade i en liknande situation men denna gång gällde det min dator...
Åter till min okunskap...

Jag har en vän som är grym när det kommer till att hålla på med datorer, program osv... Han är otroligt duktig och väldigt hmm... pedagogisk (?) i sitt sätt att förmedla sin kunskap till mig... Ofta får jag höra:
R.T.F.M....
Vilket betyder: Read The F*cking Manual.... ;)
Igår behövde jag hjälp med ett musikprogram för min dator kunde inte spela ett visst format vilket fick mig att gå fullständigt Bananas....
Då helt hux flux blev jag den där kvinnan med nummerplåten när han frågade mig vilket program jag använde nu när jag skulle spela musik...
Jag: "Ehh... Det är en orange knapp på som jag trycker på".........
J: "Ja men vad är det för program?"
Jag: "En orange knapp????!!!!"....................

Tror han lessnade då å kopplade upp sig mot min dator och "tog över" kan man säga så nu har jag ett jätte jätte bra program som spelar musik i min dator ;)
Å den knappen är inte orange utan en sån där lite smått "rockig" blixt... Vilket säkert kommer att bli svaret på frågan: "Vilket program använder du när du spelar musik?"
Jag: "En rockig blixt".... :)

Inga kommentarer: