fredag 26 mars 2010

Frågor om Risk- och Krishanteringsprogrammet...

Tjenare där ute!

Fick en fråga av en Daniel om programmet som jag går på Mittuniversitetet, vad vill du veta, undrar då jag?!

Att det är bästa skolan å gå på??? Jajemensan! (Kan iof bero på att jag bor i Östersund sedan många år å att det då är lite praktiskt att gå på MIUN ).

Att det är ett jätte spännande program med många olika infallsvinklar? Jo då det är det absolut! Känns otroligt spännande att läsa detta program, vi började med sociologi förra terminen och har nu denna termin fortsatt med psykologi och miljövetenskap...

Om jag rekommenderar utbildningen till andra??? Absolut!!!! Lätt!!!! Tror att det finns en viss efterfrågan på arbetsmarknaden efter oss när vi är klara!

Trodde i ärlighetens namn aldrig att jag skulle hamna bakom skolbänken igen men Mann ska verkligen aldrig säga aldrig ;)

Annars flyger livet förbi... Å just nu handlar allt om att prioritera vilket gör att bloggen tyvärr blir lidande...
Kan i alla fall berätta att vi nu på psykologin har haft två underbara föreläsningsdagar som har varit koncentrerade på samtalsmetodik! Hur spännande som helst!
Tanken är att man ska lyssna, spegla, förklara, fråga, finna en lösning osv...
Jag var ju bara tvungen att prova detta hemma på kvällen dag ett...
När jag borstade tänderna på sonen började han plötsligt sjunga högt och försökte även vara väldigt tydlig i sin sång.
Då tittade jag på honom å sa så här: "Vet du att jag tycker verkligen att du sjunger otroligt fint men kan vi komma överens om att när vi borstar tänderna så sjunger vi inte för jag blir alldeles prickig med tandkräm nu, känns det ok för dig??"
Sonen såg minst sagt fundersam ut å svarade: "ehhh hmm jooo ok då..."

Hahaaaa Han såg så förvirrad och förvånad ut på samma gång, stackarn ;)

Nu ska jag unna mig lite tid i soffan med älsklings-hunden, dum-Doris, pucko-hunden, ja kärt barn/hund har många namn men jag älskar henne lika mycket oavsett vad jag kallar henne ;)

Mu för nu ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag funderar på programmet men undrar mer specifikt vad man kan arbeta med efter utb? Mvh/sara

Mamma-Mu sa...

Hej Sara!

Det som är sagt ifrån skolan angående vilken form av yrke som vi efter utbildningen skulle kunna söka är ganska luddigt.
Det har pratats om att vi skulle kunna arbeta som säkerhetschefer på större företag eller myndigheter till exempel eller på någon länsstyrelse som säkerhetssamordnare. Risk och krishanterare är även det något som vi skulle kunna arbeta som.
Efter denna utbildning kommer vi i alla fall vara duktiga på att skriva rapporter för det har mest handlat om teoretiska uppgifter istället för praktiska.

Som sagt, väldigt luddigt är det, vi är första årskullen som går och får ständigt höra att vi får "gilla läget" pga av detta... Undrar om jag ska säga samma sak till CSN som säkert förväntar sig pengarna tillbaka efter utbildningen...

Må bäst!
/Mimmi