måndag 5 maj 2014

Idag vet jag vad "Vårmingel" betyder.

Men herre gud vilken rolig helg jag har haft! Jisses!
Jag har fått några extra bonus dagar med Dottern som sedan åkte iväg på fotbollscup i Sundsvall medan Sonen har varit i Vemdalen med sin far.
Själv spenderade jag lördagen i ett (först) främmande kök tillsammans med människor som får mig att må bra! Skratta, prata, skratta, prata, lyssna på musik eller ja... I alla fall introt på en massa låtar fick jag höra i lördags... Ni vet hur det är när någon sitter och ska välja musik från en spellista och spelar upp de första sekundrarna och man känner "Oj, den där låten var länge sedan" och sedan bestäms det att man ska lyssna på något annat... ;) Ja ja... Roligt var det i alla fall.
Söndagen startade först med långpromenad med Doris och bästaste bästisen i telefon. Som jag älskar dessa samtal! Vi vänder ut och in på oss själva, är kanske lite för detaljerade på vissa områden men HUR ska man få reda på saker och ting om man inte frågar dåå?
Sedan var det "Vårmingel" för hela slanten.
Jag har denna helg lärt mig att "Vårmingel" kan betyda, äta jätte mycket gott, dricka ännu mera gott, skratta ofantligt mycket och träffa helt underbara människor! Jag är så himla glad för att jag har varit på detta mingel. Vilken kväll!
Jag är också väldigt glad för att det inte är jag som sitter på jobbet i skrivande stund och försöker få i mig morgonens kaffe... Nej, just idag är jag ganska nöjd med att få vara ledig!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Mamma Mu!

Förlåt att jag går lite offtopic nu i detta inlägg.
Jag ser att du var med i den första klassen på Risk & Krishanteringsprogrammet på MittUniversitetet.

Det verkar vara ganska suddigt av vad man kan bli efter utbildningen, utan erfarenheter. Det känns som att säkerhetschef, säkerhetssamordnare osv är yrken man kommer till efter några års erfarenheter & att man börjar någonstans längre ner.. Vad sökte du/dina kurskamrater för yrken direkt efter utbildningen? Fick du jobb efter utbildningen inom området? Vad jobbar du med just nu? Hur stor del av dina kurskamrater fick jobb efter utbildningen?


Är det viktigt med kontakter innan man börjar på utbildningen?
Hur såg ditt kontaktnät ut innan du började utbildningen & hur ser ditt kontaktnät ut nu efter utbildningen?

Hoppas du har tid att svara på några av frågorna i alla fall, det känns som en spännande område :)

Mvh

Mamma-Mu sa...

Tjena!
Jag betar av frågorna som du har skrivit dom...
Ja det känns "suddigt" efter utbildningen absolut att inte ha erfarenheter inom området och söka tjänster som säkerhetschef odyl men jag har klasskamrater som har fått liknande tjänster, några inom kommunal verksamhet och så. Jag gick arbetslös i över ett år innan jag fick jobb och är idag timanställd och jag kan väl säga att jag jobbar inom det område jag är utbildad i utan att gå närmare in på just vad min arbetsgivare heter.
Om det är viktigt med kontakter innan utbildningen? Nej det tycker jag inte... Själv hade jag inte ens koll på att det fanns något som hette sociologi innan jag var på uppropet...
Självklart har mitt kontaktnät vidgats efter utbildningen, vi var ju ändå ganska många i klassen, sen har jag väl inte fått så många nya kontakter inom risk- och krisbranchen men jag har inte riktigt vänt mig dit heller...
Det är ett otroligt spännande område och det som ger mig mest och framförallt i mitt yrkesliv är just att jag har en teoretisk utbildning som ger mig en större förståelse och kanske till och med en förklaring till varför människor agerar i olika situationer...
Jag hoppas att detta inte blev för luddigt och att du fick svar på dina frågor, om inte så fråga igen bara så ska jag försöka mig på flera svar :)
Må bäst!
/Mimmi

Anonym sa...

Tack för att du tog dig tid och svarade på frågorna, det verkligen givande för mig.

Jag har några till frågor, skriver de med siffror så det ska bli lättare att svara på de.

1. Hur stor del av materialet är på engelska?

2. Kan man få problem med programmet om man har bristande kunskaper i det engelska språket?

3. Jag personligen bor i en fin stad söderut, där allting är perfekt (stor, bra läge, varmt), bara tanken av att flytta till lilla vinterstaden Östersund får mig att nästan må illa, är staden verkligen så illa? Har den några guldklimpar? Vad i så fall?

4. Skulle du rekommendera programmet till andra personer som är intresserad av området?

Tack så mycket för svaren i tidigare inlägg & ha en trevlig helg :)

Anonym sa...

Tack för att du tog dig tid och svarade på frågorna, det verkligen givande för mig.

Jag har några till frågor, skriver de med siffror så det ska bli lättare att svara på de.

1. Hur stor del av materialet är på engelska?

2. Kan man få problem med programmet om man har bristande kunskaper i det engelska språket?

3. Jag personligen bor i en fin stad söderut, där allting är perfekt (stor, bra läge, varmt), bara tanken av att flytta till lilla vinterstaden Östersund får mig att nästan må illa, är staden verkligen så illa? Har den några guldklimpar? Vad i så fall?

4. Skulle du rekommendera programmet till andra personer som är intresserad av området?

Tack så mycket för svaren i tidigare inlägg & ha en trevlig helg :)