söndag 11 mars 2012

Nej men se där... Det snöar... Yippiieee... NOOOT!!!

Alltså jag har tänkt ganska mycket det senaste året på det här med vädret och hur det funkar här uppe i Jämtland... Man pratar så mycket om hur otroligt vackert det är med snön å vintern och YADA YADA YADA liksom..

Så här är det: I slutet på september, början på oktober kommer mörkret, regnet och kylan. Den håller i sig (som i höstas) till december då kylan på nätterna gör att det blir så otroligt mycket dimma ifrån Storsjön som inte lägger sig att det till och med blir svårt att köra bil.... Sedan kommer snön men inte sån där snö som barnen vill ha, jo förresten första snön förra året var riktig kram-snö det vet jag för den resulterade i en polisanmälan men men...
Sedan har det varit kallt riktigt kallt så snön som har kommit ner har varit kall-snö vilket gör att det inte går att göra några snöbollar, snöbollslyktor, snögubbar osv.... Skitsnö helt enkelt...
Å alltså hur kul är det att vara ute när det är -24 grader? Det funkar, man kan vara ute ett tag men inte alls så där länge...

Visst finns det fördelar med att det är kall-snö som kommer ner, du behöver sällan borsta av bilen med kraft du kan nästan alltid blåsa av bilen osv...

Nu kommer vi till det där som folk kallar för den "femte årstiden" som finns här uppe... Jo visst det är super vackert när solen skiner och man kan vara ute på isen och pimpla eller sola eller göra what ever... Visst... Men seriöst... Det händer kanske inte varje dag, eller? Nej inte för mig i alla fall... Missförstå mig inte nu, det är fantastiskt vackert här uppe när solen vill visa sig men nu tänker jag på vardagen...

Det är så sjukt mycket is ute nu, på dagarna blir det bara sörja och kladdigt, blött och skitigt, bilen blir skitig, barnen är skitiga och trasiga då de ramlar på det som dom kallar för grus men i själva verket är små sprängsten som är sylvassa... Och denna tid inträffar då ifrån mitten på februari och håller på om vi har otur fram till maj...

Å folk undrar varför man vill flytta härifrån? Jag vill ha upptorkade vägar att promenera på... Jag vill kunna hålla någon i handen utan att behöva använda någon som stöd för att inte halka (har iof ingen att hålla i handen förutom Sonen men ändå...)

Å som på beställning snöar det ute nu.... TJOOOHOOOOOOOO LIKSOM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lite less är jag, bara lite....

Inga kommentarer: