tisdag 20 november 2012

Jag pluggar och får lite perspektiv på allt...

Jag sitter och läser en bra bok... En bok av Ulrich Beck som heter World at Risk (2009) och det hjälper en till att få lite perspektiv på saker och ting, förklarar att det jag ser behöver inte betyda samma sak för dig som läser detta då vi tolkar allt genom våra egna erfarenheter, värderingar och normer. Självklart påverkas vi av den sociala omgivning som vi befinner oss i och verkar inom men ingen av oss är ju den andra lik, vi är ju alla involverade i olika typer av "communities" vilket gör att våra "glasögon" som vi ser världen igenom skiftar på en massa olika sätt.
Min verklighet är verkligen min verklighet och din verklighet är din, det vi kan göra är ju att försöka finna förståelse och acceptans för varandras verklighet... Hmmm något att tänka på så här en tisdagkväll...

Fastnade vid detta citat ifrån Becks bok:
"Risks are lurking everywhere. Some are accepted, others not. Are some risks rejected because they are more dangerous than others? Certainly not - but if so, then because the same risk looks like a dragon to some, but like a worm to others" (Beck 2009:13).

Inga kommentarer: