måndag 7 november 2011

Älskade, saknade mormor.


Idag är min mormors födelsedag!
Bara min mormor!
Jag är enda barnen och har alltså inte behövt dela mina mor och farföräldrar med någon annan, eller okej då, jag har två kusiner men dom har ju haft min mormor som farmor så därför blev hon ju bara min mormor.

Min mormor var under många år min bästa vän, inte "bara" mormor, jag flyttade in i hennes mors lägenhet, alltså min gammel-mormors lägenhet då hon inte klarade av att bo själv längre.

Jag hade min mormor och morfar på 3 t-banestationers avstånd, vilket är nära i Sthlm.

Vi pratade ofta med varandra och länge, vi pratade om allt som rörde livet, hon avslöjade saker för mig som jag än idag är osäker på att min mor vet om... Säkert vet hon men jag har ju lovat i sten att aldrig yppa ett ord om dessa saker så jag törs ju inte fråga.

När jag bestämde mig för att lämna Sthlm för Jämtland hejjade mormor på mig och tyckte att jag gjorde absolut rätt som vågade prova något nytt.
Vi hade ännu längre samtal i telefonen efter att jag hade flyttat upp så när hon blev allvarligt sjuk för 9 år sedan diskuterade vi väldigt mycket och ingående om hur livet hade varit, vad hon trodde om livet efter detta och hon lovade mig att hon skulle göra sitt yttersta för att komma tillbaka till mig och visa mig att det finns något på "andra sidan".
Och det har hon gjort, flera gånger, det har blivit så tydligt att det nästan har blivit skrattretande till slut.

Hennes sjukdom besegrade henne ganska snabbt och jag tror att inom 6 månader var hon borta...
Trots att det har gått så många år och så lång tid så blir jag fortfarande lite ledsen och tårarna kommer lite så där men jag väljer att minnas min mormor med kärlek, värme och glädje för det var precis så hon var för mig.

Så idag har jag tänt ljus för min mammas mor, min egen mormor och mina barns gammelmormor, och ja detta är en av anledningarna till varför jag envisas med att få mina barn att kalla sin mormor för Momma för "mormor" var bara min...

Och om du på något sätt kan läsa det jag skriver så vill jag bara säga:
Jag älskar dig & Saknar dig

Inga kommentarer: