måndag 23 mars 2009

Närkontakt med lodjur å förändring förändring...

Men vilken helg vi har haft!!!!
Började fredagen med att packa bilen så det såg ut som värsta tattarlasset...
Ja jag undrar själv hur det kan komma sej att det blir sååå mycket som ska med bara för en helg men hittade snart "problemet eller lösningen" om ni så vill...
Doris.... Jag säger bara Doris!
Oavsett storlek på hund tar hon lika mycket plats som en barnvagn!
Jo det är säkert!
Hundburen hon har är ju inte av det minsta slaget så den tar plats!
Sedan hade vi faktiskt en massa saker som skulle till stugan å stanna där...

Jo men vi (tattar som vi är för stunden när vi ska till stugan...) satte oss i bilen, kidsen satt i bak å kollade på film å jag kände inom mej "Mot Vemdalarna"....
Jo tjena va?!
Ett "snabbt" besök på ICA....
Ett "snabbt" besök på MAX...
Ett snabbt besök för Mannen i terrängen som var kissenödig sen var vi minsann på väg!
Vi kom fram till en väldigt varm stuga runt 20,30, kidsen så där lagom uppspelta då dom somnade inte förrän 22,00... Var nog inte vaken själv många minuter efter dom.
Lördag fm gick åt till besöka av Stockholmare som är uppe!
Vänner till Mannen som jag egentligen inte känner men ack så trevliga!
Den sedvanliga varmkorvslunchen inhandlades på macken i byn för att avslutas med saftkalas hos Mannens "plast"-momma.
Tänk att jag blir så impad av denna kvinna!
Över 80 år, bor själv å det är så prickfritt snyggt å städat hos henne!
Alltså... I den åldern har man kanske inte samma syn som tidigare å kanske inte tänker på att hålla iordning på samma sett men icke hos Alma!
Hon satt ute på verandan å solade när vi kom *ler*
Underbar människa!
Efter fika blev det tid för en power-napp i stugan för att sedan äta middag hos våra vänner Kristofferssons på byn!
Å dåå hände det....
Storebror åt Kristoffersson som vi åt middag hos är tillika en kollega åt mej kom med ett lodjur som oturligt nog hade blivit överkörd.
Storbror Kristoffersson jobbar med rovdjur på mitt jobb å om jag har fattat allt rätt hade han jour denna helg.
Så han kom bara förbi å visade vad som hade hänt å så skulle de se hur hunden reagerade på lodjur om han kunde vara lämplig inför jakten...
Men vänta lite nu tänkte jag... Vi har ju oxå hund!
Så jag tog några bestämda steg in i huset å hämtade vår jycke...
Men jisses så rädd hon blev när vi närmade oss lodjuret.
Hon skrek å skakade å kröp ihop mellan mina fötter!
Sen var hon spak hela kvällen!
Jag har aldrig sett henne så spak någonsin. Inte ens efter att hon trasslade in sej i elstängsel i somras...
Barnen fick oxå komma ut å se på lodjuret för detta kändes verkligen som one's in a lifetime!
Passande nog hade jag i veckan läst en Kråkebok där de är på en djurpark å där finns lodjur.

Söndagen gick i mindre hektiskt tempo.
God lunch hos svärföräldrarna, mysigt!
Sedan hem till staden staden för att upptäcka att jag inte hade hunnit tvätta undan allt innan vi for... Trist när man sitter på toaletten å smutstvättsmonstret attakerar!!!!

Ikväll har jag varit hos min underbara frissa!
Från kort mörkt å lite tuffare frisyr till en blond, på väg att bli page å med hellugg.... *ler*
Förändring förändring....

Jo just det innan jag glömmer bort detta...
För er som bor i Jämtland eller är bekant med Jämtland kan jag meddela att sonen har hittat en ny by på väg till Vemdalen.
Åsnarna.... Känner ni till den?
Ligger på exakt samma ställe som Åsarna men heter Åsnarna! Bestämt!

Mu för nu ;)

3 kommentarer:

Inas sa...

Ni verkar ha haft en underbar helg i alla fall. Jag känner igen det med tvätten anfaller när man sitter på toan. fördelen vi kan lägga in en maskin när vi väl sitter där... kul son du har... Vi har oxså varit dääär. Många goa kramar Ina

En helt vanlig familj... Eller?? sa...

Men vad häftigt att se ett lodjur så nära. Synd att det blivit påkört bara... Stackars er hund.. måste ha blivit världens chock för henne..

Verkar ha varit en rätt så skön helg för er..

Kram Mia

Tess sa...

Fin blogg du har!