tisdag 14 december 2010

Den kvalitativa forskningsintervjuvn

Läser en bok vid namn "Den kvalitativa forskningsintervjun" och fastnar, total fastnar i detta stycke...

Förklaring till vad det "handlar om": det öppna fenomenologiska förhållningssättet i en livsvärldsintervju uttrycks väl i denna introduktion till antropologiskt intervjuande:

Jag vill förstå världen ur din synvinkel. Jag vill veta vad du vet på det sätt som du vet det. Jag vill förstå meningen i din upplevelse, gå i dina skor, uppleva tingen som du upplever dem, förklara tingen som du förklarar dem. Vill du bli min lärare och hjälpa mig förstå?
(Spradley 1979:34).

Vad häftigt att hitta detta i en bok som heter "Den kvalitativa forskningsintervjuvn"....

Mu för nu ;)

1 kommentar:

Camilla sa...

Stackars dig, det där lät faktiskt lika tråkigt som att förklara varför man använder sig av en kvalitativ metod i en uppsats. Hua!!

Kram