onsdag 17 september 2008

BVC

Satt nu på morgonen och läste dagens tidning, där fanns ett repotage om laserbehandling vid synfel.
Kom då att tänka på vad jag och min vän C diskuterade för ett tag sedan då båda våra barn var iväg på 4-års kontroll.
På denna kontroll görs utöver bygga med klossar test osv. gjordens även ett syntest....
Jag måste starkt ifrågasätta BVC när det kommer till det pedagogiska tänket!
Nu har vi en sådan tur att våran 4-åring, E, kan alfabetet men de 4-åringar som inte kan det då...
Det jag främst tänker på är syntestet som de ska göra... För det första ska de sitta i ett främmande rum med en massa spännande saker, får på sej ett par "solglasögon" som enligt E är trasiga då man bara kan se ut med ena ögat, sedan står en dam längre ner i rummet framför en skylt med en massa bokstäver som barnet då ska säga vilken bokstav som hon pekar på... ????
Det är här jag ställer mej väldigt frågande till hur de tänker!
Aldrig funderat på att kanske byta ut bokstäverna mot en pryl? Typ en bil eller en fågel eller nått?!

Ja detta var alltså en fundering vid frukostbordet....

Mu för nu;)

2 kommentarer:

Brunkullan sa...

Oj! I Lugnvik så får barnet ett plastat papper med alla bokstäver i handen. Sen får de peka på den bokstav på papperet som motsvarar den de ser på ljustavlan!

Trodde alla gjorde så?

Susanne

Mamma-Mu sa...

Jo visst E satt med en platta i handen men det blir svårt när damen säger vad är detta för bokstav och förväntar sej ett " B " å ser väldigt frågande ut när barnet ifråga säger " G "... Konstigt tycker jag...

/Mimmi