lördag 27 september 2008

Glädje och sorg...

Jag har precis kommit ner ifrån bokläsningen för barna.... Å jag har precis suttit uppe å bölat ögonen ur mej.... :(
Vi håller på att läsa om Saltkråkan och ett av kapitlen handlar om att Båtsman blir oskyldigt anklagad för att ha rivit ett får och bitit ihjäl Pelles kanin Jocke!
Men guuud så sorgligt det blev när det gick upp för Tjorvens pappa att han var tvungen att ta bort Båtsman, för att inte tala om hur fruktansvärt det blev för Tjorven!!!
Tårarna rann som en mindre flod på mej så M frågade om hon skulle läsa klart kapitlet istället... *gulliga unge*

Jag var ju bara tvungen att kämpa mej igenom detta kapitel för inte kan Astrid vara så elak att låta pappa Nisse skjuta Båtsman heller?! Nej helt riktigt Astrid var inte elak så Båtsman lever vidare i även nästa kapitel!
Tur det för M tyckte att jag fick allt ta å skärpa mej om jag ska fortsätta läsa bok för henne och E för det duger ju inte till att ha en mamma som sitter och bölar heller... *ler*
Fast det var ganska skönt att få ur sej lite tårar!
Hade dock varit skönt att få "göra det ordentligt" å inte sitta med högläsning å staka sej fram i texten!

Tror dock att det kommer att bli en hel del med gråt framöver då jag har fått låna en bok som tydligen ska vara något av det fantastiskaste och hemskaste som har skrivits...

Dagen har annars flytit väldigt bra!
Lämnade M på Multi hallen där hennes goa klasskamrat Filippa skulle ha kalas, sedan åkte jag och E till ÖB för att köpa godis (de har helt klart det färskaste godiset i stan!), för att fortsätta på Granngården där vi "shopade" blommor till våra "nya" balkonglådor...
Supernöjd blev jag! Kolla:
Bild: Privat

Lovad även bilder i går på hur det såg ut när vi blev med markiser...
Här kommer lite före och efter bilder (om jag hittar några vill säga... *ler*)

Bild: Privat från 2004-09-18

Såg att vi inte hade någon riktig "innan" bild.... Konstigt... Men men ialla fall har det suttit ett "stänkskydd" ja jag kallade det för stänkskydd över dörren... Ett rundat plåttak som skulle skydda mot regn och rusk... Eller inte ra, beror på vem man pratar med, samt en uteplats av stenplattor.

Gräsmattan mådde inte så himla bra när vi flyttade in för mannen som ägde huset innan oss var inte intresserad av trädgården så när N satte igång vattenspridaren för första gången kom grannen Gunnar (tvärs över gatan) utrusande och skrek:" är du inte klok??? Den där gräsmattan har aldrig blivit vattnad förr så den kanske springer iväg... *skrattar*

Nu till en efterbild:

Bild:Privat med en leende Mats på Frösö Markis och Persien (om han syns alltså)

Om ni tittar på hur grannarna har gjort över deras fönster samt målat spröjsen vinröda så är det precis så vi tänkte göra längre fram. Ville vänta med det tills vi hade fått upp markiser först. Något som jag tyckte var jätte smart var att vi fick färgkoden på markisväven å kan då lämna in den på en färgfirma å så får vi samma färg till spröjsen sen! Smart va?!

Bild:Privat
Visst nämde jag att det var ögongodis på en fredag va?! *skrattar*
"Duktiga" (Läs som snygga) män utanför sovrumsfönstret en våning upp gör inte ont att titta på... Hmm... Är ni riktigt säkra på att det sitter rakt nu?! Kanske ni får stå å mäta lite till kanske *ler elakt*

Nej men skämt å sido... Visst blev det fint både med blomlådorna samt markiserna?
Vi hade beställt en stor markis till uteplatsen med vev men efter första helgen å en lite för ivrig son tog jag ett beslut (vilket mannen ville hela tiden men jag tyckte gott att vi kunde veva ut markisen för så har man alltid gjort... *ler*) att markisen behövde en motor!
Å så blev det!
Ronny på Frösö Markis och Persien ringde tidigare i veckan och berättade att de hade fått in en motor som vi kunde få till "goo pris" om vi ville... Å det ville vi... Vilket jag iof inte nämde för mannen *ler*
N fick reda på det när jag ringde å bad honom kolla efter en elektriker som kunde koppla in motorn... "Va", sa N, " ska vi ha motor?", "Ja men är inte det självklart", menade jag... *ler*

Så nu har vi motor på markisen nere men den är ej inkopplad ännu så om någon känner en elektriker som finns inom vårt område så kanske någon kan höra av sej kanske?

Kvällen avslutades med att vi hade en "tv-fri" kväll med barna å satt i köket med bara ljus tända å spelade spel, på spel på spel på spel på spel... *ler*
Men det var verkligen super mysigt!
Kanske att vi ska göra det någon annan dag i veckan då barna bli så speedade på sockret i godiset... De hade jätte svårt för att sitta still...
Nej nu ska jag sätta mej i soffan med ett glas rött o njuta av att vinden viner ute för nu är det risk för storm här uppe i norr!

Mu för nu ;)






4 kommentarer:

Anonym sa...

Det vart supersnyggt med markiserna.. :) Ganska snygg kille du hade utanför fönstret, *krassalr i halssen* Du är gift med min bror, men jag däremot är VÄLDIGT singel :p

Jag börja bli bortskämd, både morgonläsning och nattläsning, UNDERBART

Love you!

/C

Widénskan sa...

Fasiken vad snyggt det blir!!!!
Fullkomligt älskar den färgen ni (eller DU valt på markiserna, antar att han inte hade nåt att säga till om *ler*), helt fantastiskt, Snyggaste huset i området, LÄTT!

Brunkullan sa...

Oj! Vi som skulle behöva markiser på baksidan (gärna precis lika som dina!!). Och om de där snyggingarna kommer så kanske jag tom tar tjänstledigt för att kunna vara hemma och kika på dem;)

Susanne

Brunkullan sa...

Och det blev jättesnyggt i lådorna!!
I told you so:)

Susanne