måndag 15 september 2008

Utbyggnaden del 1

Nu hade jag tänkt att berätta/visa lite av det vi påbörjade i maj 2007.
Vi bor sedan 2004 i ett parhus, från första stund kände jag att jag ville bygga på övervåningen...
Då det är norsk standard ??(fråga mej inte varför... säkert billigaste aktören på marknaden) kändes det som att pengarna tog slut när övervåningen skulle byggas på huset...
Övervåningen är/har varit/ hälften så stor som undervåningen... Se bild... (om jag nu får till det med bilden vill säga...)


(Bilden på plats :) )





Vi har tillsammans med grannarna byggt ut detta hus på övervåningen, dock inte i samma tempo och takt som grannarna.
Grannen Conny arbetar som målare och är allkonstnär i allt han tar tag i, samt lite "damp-varning" enligt frugan och själv säger han:"utan vuxen-damp skulle Sverige stå stilla".... Sant så sant!
Min man, som jag för övrigt älskar över allt annat på jorden (eller vänta nu det stämmer ju inte... Barna först, sedan man!), är ingen snickare! Han är mekaniker i grunden. Å en duktig sådan!
Såååå allt har tagit lite längre tid samt säkert kostat en slant mer då det har blivit lite "omtag" på vissa saker.
Men jisses vad duktig han har blivit!
Från att i början ha varit höjdrädd, avskytt allt som har med trä att göra är han nu jätte duktig, kommer med egna ideér och lösningar (som jag iof korrigerar eftersom... Har blivit kallad för facit av grannen *glad*).
Grannarna var klar med sitt invändigt lagom till jul 2007... Ehh.. själv hoppas jag på att vara klar till jul 2008!
Det har varit ett tufft år, det har inte blivit lättare av att jag har startat en massa andra projekt både ute och inne.. Men nu försöker jag att hålla mej till ett rum i taget. (enkelt att säga nu när det är projekt påbörjade i precis varenda rum... *skrattar*)
Sakta men säkert har huset fått en annan form. Det ser mer ut som ett hus nu än tidigare då jag tyckte att det såg ut som en trappa...

Här är panelen borttagen och isoleringen tittar fram... Ja inte lösullen för den kommer jag att bli väldigt väldigt bekant med senare.. (förklaring följer)
Men titta Hej herr Lösull!!! Varför ligger du så fint kvar där när du senare tar över vår soffa på våningen under? *ironisk*
Här har stolparna börjat komma på plats, man börjar få ett "hum" om hur huset kommer att se ut...
Vi bestämde ganska tidigt att vi skulle hoppa över innertak å ha öppet hela vägen upp i nock, krävdes det hjälp av en kranbil för att få dom enorma limträbalkarna på plats!







Sedan gick allt i en rasande takt men det är väl ingen konst om man kan... *ler*


Vi fick hjälp av min mans kusin samt en kollega till honom att resa stommen samt att lägga taket sedan har vi (läses som mannen och grannen Conny) gjort det mesta själva!
Jag har dock inte fått vara med när det har varit utvändigt!!! Eller jo jag har haft ett otroligt ansvarsfullt arbete... Dragit ur spikar ur gamla plankor... :( lite lätt missnöjd....


På denna bild syns det hur husen ser ut på baksidan... Förstår ni hur jag menar med att husen ser ut som en trappa?

Hehe det är bara vårat hus på hela gatan som ser ut som ett hus nu!!! *ler*




Isolering på G. Vi hade fantastiskt tur med vädret under dessa dagar som vi höll på utvändigt! Iof hade vi ett fantastiskt väder hela sommaren 2007 enligt min mening! Vi åkte ner till Göteborg och Helsingborg på semestern för att få lite regn... Å regn det fick vi... Så vi åkte hem till solen igen :)






Sista bilden på isolering... Eller i alla fall sista bilden på isolering som sitter på utsidan för efter detta kom panelen å då blev det verkligen ett hus!!!







Panelen är på plats å så även färgen!
Ska målas minst en vända till men inte nu!
Även takpannorna samt vindskivorna är på plats så nu är det till att börja jobba innefrån! Äntligen får en annan vara med å "leka"
Mu för nu ;)

1 kommentar:

Världsmetropolen Linköping sa...

Men herregud vad roligt det var att läsa din sida (jag är iof inte färdig än). Jag känner igen mig i så mkt som du skriver och så skriver du väldigt roligt.
Vi renoverar också för fullt, eller vi river mest.. det där med att göra färdigt i ett rum är en bra regel för vi har nu påbörjat hallen, köket, toa (mellan plan), målar trappan och hela källaren. Eh.. smart? NOT. Jag frågade min man om vi inte kunnde tapetsera övervåningen? Han sa inget, men blicken sa allt.

Livet på landet är ganska skönt!

Hälsn.
Asfalltsungen