onsdag 21 januari 2009

Se upp kidsen för nu spänner Mamma-Mu musklerna...

Alltså jag har förstått att jag har klemat bort vår son å det grövsta!

Nu sätter Mamma-Mu ner foten å följer lite olika metoder...

Widénmetoden: Barnen måste hjälpa till mer med bla sin egen rentvätt!
Jag viker den gärna men de får själva lägga in den i garderoben resp. byrå,
de leksaker som inte är på "sin" plats när barna ska gå å lägga sej kommer helt enkelt att försvinna under natten...

Gustavssonsmetoden: Sluttjafsat helt enkelt....
Nu räcker det med att tjafsa sej fram till ett beslut eller en lösning som egentligen bara gynnar barna! Nu är det nog!

Gör dock om detta till Mannmetoden...
Har sedan en tid tillbaka "kommit överränns" (Läs: Bestämt över barnens huvud) att ena barnet dukar bordet ena dagen å andra barnet dukar av för att dagen efter byta.
Jag lagar maten å Mannen får ta disken när han kommer hem!
Rättvist tycker jag!

Nämnde detta med tvätten för Mannen igår å han såg lite frågande ut till att barna ska lägga sina kläder på rätt plats...
Min förklaring till honom INNAN han ens han protestera var: "varför ska jag behöva lägga alla kläder till rätta och i ordning för att två veckor senare få göra om allt??? Vem tackar mej för detta???"

Behöver jag säga att det inte blev någon diskussion om detta? *ler*

Så nu jäklar säger jag till familjen!

"Spänn fast ER för nu åker vi!!!!! "

Mu för nu ;)

5 kommentarer:

Widénskan sa...

hejja hejja,,
Bäst Mannen sätter på sig både säkerhetsbälte och kopplar in airbag förstår jag nu :-))
Kram o tack för att du finns!

Sjabbig men chic sa...

Helt riktigt Mimmi! Jag har också metoder ska jag säga men nästan alltid så faller jag tillbaka på Lisametoden det vill säga curla, pussa, dutta och datta!

Kram Lisa

Ingela la la sa...

Oj Oj, här var mig en bestämd mamma-mu! Go girl!

Klart dom ska hjälpa till, det kommer dom tacka dig för sen (tror jag) =)

Roligt att du är med och tävlar igen! Lycka till.

Kram

Carolin Mann. sa...

Hehe :) Det är bra de Mimmi =)! Snart ska jag ha barnen, och du får nicke alldeles för dej själv, men om jag känner dig rätt lär ni inte sitta ner i soffan och mysa utan ni lär bygga bygga bygga :D Men ni kan väl gå på stan och ta en öl och middag iaf.. :p PUSS!! Lycklig FastOr

En helt vanlig familj... Eller?? sa...

Klart barnen ska hjälpa till med tvätten. Mina barn är 5,6 år. Och en bonus på 6 år. De ska hjälpa till och lägga färdigvikt tvätt i sina korgar. Och har de ingen tvätt får de lägga bebiskläder eller sängkläder på rätt plats. Dottern på 6 år klagar ibland över att hon har så mycket tvätt. D säger jag åt henne, sluta byt kläder 3 gånger om dagen och det har funkat.

Du gör helt rätt. Stå på dej

Kram Mia