söndag 11 januari 2009

Sovit hela natten....

Vi har samtliga i familjen fått sova gott hela natten!
Detta är tyvärr ovanligt i vår familj då vi misstänker att sonen har nått som heter Nattskräck....
Jag hade det som barn och vet inte om det är ärftligt men det gör inte vardagen till en lek om jag säger så...

Om jag ska förklara hur en kväll hos oss kan se ut...
Barna hamnar i säng mellan 19-19.30, vi läser en bok och sätter sen på en cd-bok... Ett nytt påfund som vi började med innan jul vilket har fungerat super bra! Innan fick vi läsa tills sonen somnade vilket kunde ta en himla tid...
Sedan går vi på helspänn för att bara vänta på att sonen ska vakna i full panik som sedan går över till ren och skär ilska!
Det har blivit bättre nu sista året för tidigare hände detta varje kväll... Nu händer det mer sällan men det gör ju inte att man slappnar av något mer för det för det kan ju vara ikväll som han "vaknar"...
Vaknar å vaknar... Oftast är han inte kontaktbar enbart rabiat, slår å sparkar å skriker hej vilt omkring sej.
Detta kan hålla på i allt från en kvart till 1-2 timmar...
Snacka om skön å avslappnade avslutning på en tuff och arbetsam dag... *suck*
Oftast handlar det om att han behöver gå å kissa men det är inte det enklaste att få med en pojke som inte vill stå eller sitta eller kissa för den delen heller för han är bara ARG!!!!
Sedan att han inte har velat sova själv eller i sin säng har liksom inte hjälpt till... För om han har varit "vaken" runt 23 tiden i ca 1 timme å man har lyckats få honom å somna om så har han ändå kommit in till oss runt 2 tiden å då är man inte så himla pigg på att ta striden om sin egen säng.
Nu har det sedan i oktober iof fungerat med att han sover i sitt rum å sedan jul kommer han inte ens in till oss utan har klättrat ner å lagt sej hos syster...
Men då hon kräktes igår så försökte vi förklara för sonen att om han lägger sej hos henne inatt så kanske hon kräks på honom... *ler elakt*
Å det tog skruv!!!!
Pojken har sovit i sin säng hela natten själv!!!! Värt att fira tycker jag!!!! Men inte på McDonald's då utan kanske här hemma...

Ja men så har kvällarna å nätterna sett ut hos oss i 4 år.... Å innan dess hade vi ju syster yster som sov i vår säng så summan av kardemumman är att dom nätter som vi har sovit själva, i vår säng tillsammans bara jag och Mannen å hela natten är ganska lätträkande... Vilket gör att vi är konstant trött... Men nu ser vi verkligen ljuset! Kanske vi ska "hota" med att syrran ska kräkas varje natt?!

Jobbigt är det i alla fall men som sagt vi ser ljuset i tunneln å det är inte tåget... *ler*

Mu för nu ;)

5 kommentarer:

Widénskan sa...

Yes!!!
Du ser det går mot bättre tider!! :-))
Kramar

Ingela la la sa...

Hoppas verkligen det löser sig!
Man måste få sova...

Roligt att du ville vara med i utlottningen. Du får gärna länka till mig! Jag blir bara glad :)
Jag gör det samma.

Ha en bra dag!

Kram

Marie//Tekla Maräng sa...

Oj hoppas verkligen att det går åt rätt håll, för hela familjens skull. Ni kan väl *ljuga* ett tag om att syster yster kanske kräks.
vet att jag var rädd för att drömma mardrömmar när jag var liten och ville inte somna.
Håller tummarna att det bara blir bättre och bättre.
Kram Marie

Brunkullan sa...

Nattskräck är det nog ja!
Båda killarna har haft det, och det är inte en dans på rosor, men det går över, jag lovar:)

Nu är det väldigt länge sen Jonte hade det, och Tobias hade det väl sist i 5-6 års åldern kanske?

Håller tummarna att E sover lugnare nu framöver:)

Kram Susanne

Sjabbig men chic sa...

Jaha, då kanske du blir med barn igen nu då!;)
Gry hade också nattskräck så jag vet vad jobbigt det kan vara.

Kram Lisa