torsdag 15 januari 2009

Strömutbrott

Yeah I Wish....
Strax innan halv tre idag försvann strömmen i hela Östersund (känns det som)...
Själv drabbades jag inte så våldsamt på jobbet...
På jobbet har vi en reservgenerator eller vad det heter vilket gjorde att allt bara blinkade till å sen var det bra med det strömavbrottet, eller ja om man inte jobbar i arkivet som jag för tillfället gör vill säga för där var det mörkt som på natten...
Så jag packade ihop mina saker å åkte hem.
På väg hem fick jag en sån där olustig känsla i kroppen som gör att man bara vill hämta hem barnen å ha dom nära.
Trodde dock att vi skulle ha el hemma då jag hört att det bara var strömavbrott i stan å vi bor ju faktiskt en bit utanför samt i en annan kommun, detta var tydligen inte priviligerat på något sätt insåg jag när jag åkte förbi alla mörka hus å macken såg nattsvart ut...

Hämtade dottern som var ute å lekte i - 20 grader, ja så länge de inte fryser å klagar så varför inte?!
När vi kom till dagis hade de samlat alla barnen i "kuddrummet", hade tänt ljus å det var så där härligt lugnt å tyst...
Fick hem en lugn å harmonisk kille! *lycka*
Då jag hämtade barnen lite tidigare än vanligt ville jag förklara att då vi inte har någon el blir det till att sysselsätta sej på annat sätt...
Sonen säger då:" Men mamma då kan jag sätta mej framför tv:n en stund"
Jag svarar: "Fast det går ju inte då vi inte har någon el".
Sonen:" Ja men då tar jag datorn då!"
"Men lilla gubben", säger jag"allt som går på el kan vi inte använda nu!"
"Åhhhh dumma dumma Strömutbrott!!!!!", säger sonen... *ler*

Väl hemma tänker jag att detta kan ju faktiskt bli lärorikt för kidsen, bara det inte håller i sej för länga vill säga....
Innan för dörren vill jag visa att det inte finns någon el å trycker på lampknappen å säger: "titta ingen el", säger jag...
"Får jag prova", säger sonen å trycker på knappen en gång å inget händer...
Han bestämmer sej för att prova en gång till... Åhh VIPS så har elen kommit tillbaka!!!!
Så våran son som är halv fem gammal har alltså fixat tillbaka elen för 5000 människor!!!!!
Det är inte illa det... *skrattar*
Så där föll min lilla tänkte lektion om hur folk hade det förr i tiden innan elen....
Tv:n å datorn åkte på i ett huj å min lilla mysiga lässtund med tända ljus försvan fortare än kvickt!

Men tro nu inte att allt blev löst bara för att sonen fick tillbaka strömmen till Östersund... Nej så enkelt får det ju inte vara!
Vi bor i ett någorlunda nytt hus, med fjärrvärme... Praktiskt! Miljövänligt! Prisvänligt! Men ack så kallt vi har nu!!!
Under detta strömavbrott blev det något fel hos Jämtkraft (de som levererar el samt varmvatten) vilket gör att vi inte får något varmvatten till våra element!
Kul... Super kul....
Det är -22 grader ute å +18 inne... Kallt alltså!
Gissa om jag kommer ha mer på benen inför kommande samtal rörande vedeldning.... *ler*

Å så hade jag lovat sonen ett bad ikväll... Iklädd badbyxor...
Dottern har varit på badhus med klassen idag å det var bland det mest orättvisa som finns i världen, allt enligt sonen, så han bara måste få bada här hemma med badbyxorna...
Trodde att ett världskrig skulle bryta ut när det gick upp för mej att vi inte har något varmvatten... Men icke!
Han tog det som den Mann han är å svarade bara lugnt... "Ta't imorn då"...

Mu för nu ;)

2 kommentarer:

Ingela la la sa...

Härlig inställning! Skönt ändå att det kom tillbaka, elen i varje fall ;)

Kram

Sjabbig men chic sa...

Alltså det där är så konstigt. mamma och pappa sa också halvtre men jag slutade två i dag och på min arbetsplats på Frösön så försvann strömmen kvart i två! Mysko va?! nu har vi också en reservgenerator som slås på så där blev det inga problem.
strömutbrott... Ett mycket bra ord!;)

kram Lisa