fredag 17 oktober 2008

Trött men lycklig...

Idag är jag trrrööööttt men lycklig efter en natt med E i sin säng....
Efter ett mindre pedagogiskt utbrott i förrgår kväll då E bestämde sej för att börja bråka då kl var 23.... Å mamman var supertrött.... Då där å då bestämde jag mej att nu får det banne mej vara nog med hans sovande i vår säng.
Ingen sover bra av att han ligger inne hos oss...
Dels för han är som barn är mest när de sover... en propeller... vilket resulterar i att jag och Mannen ligger på varsin kant å nästan krampaktigt måste hålla i oss för att inte ramla ur sängen, dels för att han är 4 och ett halvt år!
Storasyster M har sovit i sin säng själv från 4års ålder....
Så inatt har jag alltså sovit i E' säng...
Tror att vi måste börja så för att han och hans kropp framförallt ska förstå att han ska ligga kvar i samma säng hela natten...
Oftast går han i sömnen när han kommer in till oss så jag hoppas på att vi kan bryta den vanan genom att få honom att ligga kvar i sin säng hela natten...

Så här har natten sett ut...
Gick och la mej brevid honom runt 23 tiden... Hade svårt att somna å då kommer alla smarta lösningar på bygget å rivning av den å den väggen å så vidare....
Lyckades somna efter ett tag... Vaknade av att jag undrade varför jag hela tiden rullade ner på E....
Hade glömt att ta bort filten och kudden som vi har lagt under bäddmadrassen för att riskera att E ska ramla ur sängen....
Väcks vid 02 tiden av att pojken är kissnödig... Fint...
"Kom tillbaka till mej när du har kissat bara", säger jag och då tänder han lampan i taket... Hmmm... Mysigt.... Lite ljust kanske....
Väl tillbaka i sängen lägger han ner huvudet på kudden å somnar på en gång... Det gör inte jag...
Vaknar vid 04 tiden av att E säger att han fryser...
Vaknar vid 05,30 tiden av att E säger att han vill gå in och lägga sej brevid pappa...
Säger nej å han somnar (förvånande)om...
Vaknar vid 06,15 tiden av att E sitter upp i sängen å säger (väldigt tyst och försiktigt) "Men mamma nu kan vi väl gå ner i alla fall"....
Nej svarar jag vi går inte ner förrän pappa har kommit in för att väcka oss...
Jissa vem som sover när Mannen kommer in för att väcka oss runt 07 tiden...
Inte jag i alla fall...

Men jag har iallafall lyckats med nattens mål.... E har sovit i sin säng HELA NATTEN!!!!
Yiiipppiieee!!!
Men jag är helt klart super trött.... Tror Mannen får ta denna natt...

Mu för nu;)

2 kommentarer:

Brunkullan sa...

Skönt att det verkar funka!
Jonte kommer fortfarande in på natten. Oftast runt 4-5 tiden, och då tycker jag inte att det gör så mycket.Vi ska ändå snart upp:)

Men visst sover man lite sämre, även om jag vant mig nu, och märker inte ens när han kommer:)

Tror jag såg dig idag:D Gåendes längs rådhusgatan med barn och hund? Väldigt likt som jag minns dig från dagis i alla fall:)

Susanne

Brunkullan sa...

Jag var förresten på din gata igår:) Tror jag...!
Vinlotteriet var lite högre upp på gatan! Hos Agneta (och Ove, som har hunden Douglas...).

Susanne