måndag 13 oktober 2008

Utbyggnaden del 5, taklister samt golv...

Mannen å jag kände ganska direkt att vi ville rama in vårt nya trätak på något sätt så vi köpte taklist i allmoge och betsade även den silvergrå som väggen....
Problem blev det dock när vi skulle kapa rätt vinkel... Super super svårt blev det då vi har en lutning på ena väggen å en helt annan på den andra väggen så vi var helt enkelt tvungna att göra egna hörnklossar.
Det finns jätte fina hörnklossar att köpa färdiga, vilket jag gjorde men det fungerade inte heller med vinklarna.... Så som sagt vi gjorde egna, snacka om teamwork... Jag täljde till dom med kniv, Mannen slipade med maskin (givetvis med en maskin... *ler*) å sedan betsade jag dom silvergrå....
Så här blev resultatet:Foto: Privat
Här syns det lite bättre kanske... Hur vi har ramat in både tak och vägg.... Snyggt tycker i alla fall jag!
Foto: Privat

Brädhögen på golvet är vårt furugolv som vi har köpt å som nu har lagts in... Jisses vilket stök det har varit. Först skulle golv (helvetet) torka inne i minst två veckor å sedan har vi både limmat det och spikat det... Tack gode Gud för spikpistol!!!! På bilden... Golv som torkar... Lika kul att titta på som färg som torkar.... *suck*


Foto: Privat
Golvet under inläggning...
Foto: Privat

Då vi har tänkt att lägga detta golv på hela övervåningen fanns ingen annan utväg än att lägga det hela vägen in i barnas rum. De delar rum nu men tanken är att när vi är klara i vårt nya rum så får M ta vårt gamla rum... Eller ja... När vi har renoverat det klart för där är det ju en vägg som ska rivas å tak som ska målas å väggar som ska tapetseras å för att inte tala om ... Golv som ska läggas... *phu* Blir trött bara av att tänka på allt... Å då Mannen jobbar 6 dagar i veckan å jag är helt slut lagom till Bolibompa trots att jag är hemma på heltid just nu så blir det inte så mycket gjort här hemma i veckorna utan lördagkvällar å söndagar brukar kunna vara ganska "uppbokade" för renovering... Längtar tills vi är klara!!! Men är mäkta stolt över Mannen som faktiskt inte har hållt på med något av detta tidigare!

Foto: Privat

På bilden syns att vi har klarat av halva barnas rum samtidigt... å nästan hela hallen...

Vill bara nämna att vi har bott i huset sedan 2004, jag har varit så himla duktig å låtit huset vara under ett par år för att "bo in mej" som det så vackert heter... Sedan i och med förra julen fullkomligt exploderade jag! Kunde bara inte hålla mej längre vilket jag kommer att få göra ett helt nytt inlägg för senare... Ja men där av dom gula färgerna i hallen (jag är ingen gul människa) samt den jätte jätte blåa tapeten på barnas rum....


Foto: Privat

Tattaaa... Barnas rum är klart... Ja golvet alltså... eller inte riktigt det heller... Inläggningen av golvet är klart... skiten ska ju behandlas oxå.... Hmm....

Foto: Privat

Behandling pågår.... Kalkbehandling pågår alltså....

Foto: Privat

Golvet ser skitigt ut efter behandlingen men så ska det tydligen vara...

För att "ge mej själv en klapp på axeln" för att jag hade varit så himla duktigt gjorde jag mej en Irish på kvällen... Duktiga jaaag... *ler*

Foto: Privat

Mu för nu ;)

1 kommentar:

Brunkullan sa...

Oj vad du skriver:) Typ 100 inlägg över helgen...haha! Men du skriver så roligt och med sån inlevelse, så jag läser så gärna:)

Kalaset låter toppen, och utbyggnaden är fantastiskt fin! Väggen *dånar*, Golvet *dånar*!! Oj så jag får lust att bygga en 3:e våning:)
Vi har också tapeter från -99 här hemma...Mörka och murriga...nä nu vill jag ha NYTT:D

Återkommer om hur jag gjorde med vänster kolumnen..ska leta länken där jag fick tipset!!
God natt!
Susanne